Minecraft in de klas, het is een droom voor elke gamende jongere. Maar dit spel, dat de best verkochte videogame aller tijden blijkt te zijn, brengt eerder abstracte leerstof chemie en fysica nu op een herkenbare, visuele manier ook rechtstreeks in de les. Door de educatieve uitbreiding die de wetenschappers van Universiteit Antwerpen ontwikkelden, verbreden de leerlingen hun wetenschappelijke kennis.

Ook gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Provinciaal Onderwijs Antwerpen, looft dit digitale project: "In het Provinciaal Onderwijs Antwerpen proberen we steeds om moderne leermethoden te integreren in de lessen. We staan voor innovatief onderwijs met studierichtingen aangepast aan de noden van de arbeidsmarkt en voor moderne infrastructuur en didactische middelen. Daar horen ook innovatieve lesmethoden bij. Met Minelabs halen we werkelijk de leefwereld van de jongeren binnen in de les, waardoor de betrokkenheid vergroot. De jongeren herkennen de spelonderdelen en dat kan helpen om de nieuwe, wetenschappelijke leerstofonderdelen beter te visualiseren, te begrijpen en te onthouden." 

Onderzoeker en oud-leerling van PITO, Bert Jorissen, maakt deel uit van het team dat Minelabs ontwikkelde. Dat wetenschapsvakken zeer theoretische en dus vaak abstracte leerstof bevatten, leidde tot het idee om enkele onderwerpen te visualiseren in een voor leerlingen herkenbare digitale omgeving. Zo creëren leerlingen nieuwe atomen door chemische bouwstenen met elkaar te verbinden.

Bert licht toe: "Door de samenwerking met verschillende partners doorheen de afgelopen jaren brengen we nu een tool in de klas om leerlingen al gamend leerstof aan te reiken over wetenschappelijke vakken. Jongeren bepalen zelf hun leerpad doordat ze in het spel verschillende opties en onderwerpen kunnen kiezen. Dit is ideaal om de theoretische leerstof ook visueel aan te bieden, wat hopelijk leidt tot een betere overdracht en een beter begrip van de kennis." Afhankelijk van het leerstofonderdeel waarop wordt geoefend, zal een leerling verschillende elementen aan elkaar moeten verbinden om bepaalde chemische stoffen te maken of zullen moleculen visueel voorgesteld worden, waarbij de verschillende bindingen duidelijk zichtbaar zijn. Door geladen deeltjes bij elkaar in de buurt te zetten, leren de jongeren over ‘aantrekking’ of ‘afstoting’ van de deeltjes. De reeds ontwikkelde pakketten bevatten leerstof uit de eindtermen van het Vlaams secundair onderwijs over molecuulstructuren, Coulombkracht, atoombouw, stofeigenschappen en nog meer.