“De fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen is volledig in gebruik sinds 2015. De afgelopen vijf jaar zien we een enorme evolutie in het aantal fietsers. In Hove bijvoorbeeld telde de provinciale Fietsbarometer gemiddeld 1 404 fietsers per werkdag in 2015. In 2020 steeg dit aantal met 42 procent naar net geen 2 000 fietsers per dag. In Mortsel tellen we zelfs meer dan 4 000 fietsers per werkdag. In Duffel verdubbelt het aantal fietsers er op 5 jaar tijd van ruim 1 000 fietsers per werkdag in 2015 naar 2 059 in 2020”, geeft gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit, mee. “Nu al maken er zoveel fietsers gebruik van deze fietsostrade en vanuit de provincie Antwerpen zijn we ervan overtuigd dat dit aantal nog zal toenemen. We faciliteren dit door deze fietsroute te optimaliseren en knelpunten weg te werken, zoals slechte zichtbaarheid, verouderde infrastructuur of een te smal profiel.”
Oudste fietsostrade in Vlaanderen
De F1 tussen Antwerpen en Mechelen is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. Ruim 15 jaar geleden werden de eerste schakels ervan als een demonstratieroute gebouwd volgens de richtlijnen van dat moment. Door de gewijzigde richtlijnen voor fietsinfrastructuur en het groeiend fietsgebruik is een optimalisatie nodig. Voor bepaalde delen betekent dit een verbreding van het fietspad, op andere plaatsen gaat het over veiliger maken van kruispunten.
“In een eerste oefening bracht de provincie Antwerpen alle knelpunten in kaart, aan de hand van gegevens uit de provinciale Fietsbarometer en de vele feedback van gebruikers die het Steunpunt Fiets ontving de afgelopen jaren. Deze oefening lag aan de basis van deze samenwerking tussen de provincie en betrokken lokale besturen, die zal leiden tot een make-over voor de fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen”, aldus gedeputeerde Luk Lemmens.