
Hoe maken we jongeren warm voor een job in de haven of een opleiding die naar de haven leidt? Hoe zorgen we voor een betere instroom van kandidaten naar de haven? Hoe gebruiken we de haven als troef om talent aan te trekken? De uitdagingen zijn groot om de haven nog duidelijker te positioneren als dé plek van grote mogelijkheden en kansen.
Gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor het Havencentrum van de provincie Antwerpen: “Al 35 jaar brengt het Havencentrum de haven dichter bij jongeren. Het Havencentrum heeft als missie om jongeren te sensibiliseren over het belang en innovatieve vermogen van de haven. We willen hen tonen welke kansen er ook voor hen liggen in de haven en hen enthousiasmeren voor studierichtingen en jobs gelinkt aan de haven. Anderzijds willen we als provincie bedrijven in de haven actief ondersteunen. De provincie Antwerpen vond het daarom belangrijk om samen met het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en de VDAB te investeren in een gedegen onderzoek naar de drempels die zowel werkzoekenden als werkgevers ervaren om elkaar te vinden.”
Provincie Antwerpen, VDAB en het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge vroegen marktonderzoeksbureau IPSOS om een bevraging te doen over werkgelegenheid in de haven. VDAB is een gekende rekruterings- en selectiepartner voor havenbedrijven: 6 op 10 bedrijven maken van hen gebruik.
Bjorn Cuyt, provinciaal directeur VDAB: "In kaart brengen wat de behoeften zijn van onze doelgroep, zowel van werkgevers als werkzoekenden, helpt ons om een dienstverlening op maat aan te bieden. We zetten daarom ook graag onze schouders mee onder dit project. Door de krachten te bundelen, kunnen we gerichter zoeken naar oplossingen voor de uitdagingen waarmee de havensector op dit moment te maken heeft."