De fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen werd meer dan 15 jaar geleden gebouwd volgens de richtlijnen van dat moment. Door de gewijzigde richtlijnen voor fietsinfrastructuur en het groeiende fietsgebruik dringt een optimalisatie zich voor bepaalde delen op.
“De provincie Antwerpen nam het initiatief om samen met de gemeenten Mortsel, Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Mechelen een optimalisatie uit te werken. Daarbij neemt de provincie Antwerpen de coördinatie en de projectleiding voor haar rekening. Op vraag van de gemeenten en steden, stelde de provincie Antwerpen studiebureau Sweco aan om de verschillende knelpunten op de fietsostrade F1 te onderzoeken en mogelijke oplossing uit te werken”, verduidelijkt gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit, toe.
Het kan gaan om een verbreding van het fietspad, op andere plaatsen gaat het over het veiliger maken van kruispunten of het verbeteren van de zichtbaarheid. De gemeenten kunnen een deel van de kosten terugkrijgen via het Fietsfonds, een samenwerking tussen de provincie en de Vlaamse overheid.
Daarnaast stelt de provincie Antwerpen een lijst van quick-wins op waarmee de lokale overheden op korte termijn aan de slag kunnen. Dit zijn kleine verbeteren zoals het wegnemen van paaltjes, het vervangen van verkeersborden, …
“De oplossingen stemmen we, samen met de betrokken gemeenten en steden af en lichten we tijdens o.a. infomarkten ook toe aan alle belangstellenden”, licht gedeputeerde Luk Lemmens toe.