De fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen werd meer dan 15 jaar geleden gebouwd volgens de richtlijnen van dat moment. Door de gewijzigde richtlijnen voor fietsinfrastructuur en het groeiende fietsgebruik dringt een optimalisatie zich voor bepaalde delen op.

“De provincie Antwerpen nam het initiatief om samen met de gemeenten Mortsel, Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Mechelen een optimalisatie uit te werken. Daarbij neemt de provincie Antwerpen de coördinatie en de projectleiding voor haar rekening. Op vraag van de gemeenten en steden, stelde de provincie Antwerpen studiebureau Sweco aan om de verschillende knelpunten op de fietsostrade F1 te onderzoeken en mogelijke oplossing uit te werken”, verduidelijkt gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit, toe.

Het kan gaan om een verbreding van het fietspad, op andere plaatsen gaat het over het veiliger maken van  kruispunten of het verbeteren van de zichtbaarheid. De gemeenten kunnen een deel van de kosten terugkrijgen via het Fietsfonds, een samenwerking tussen de provincie en de Vlaamse overheid.

Daarnaast stelt de provincie Antwerpen een lijst van quick-wins op waarmee de lokale overheden op korte termijn aan de slag kunnen. Dit zijn kleine verbeteren zoals het wegnemen van paaltjes, het vervangen van verkeersborden, …

“De oplossingen stemmen we, samen met de betrokken gemeenten en steden af en lichten we tijdens o.a. infomarkten ook toe aan alle belangstellenden”, licht gedeputeerde Luk Lemmens toe.

Infomarkten

De betrokken gemeenten en steden en de provincie Antwerpen organiseren daarom infomarkten of nemen de informatie op in hun gemeentemagazine om de knelpunten met bijhorende oplossingen af te toetsen bij de inwoners en geïnteresseerden.

“Tijdens deze infomarkten krijgt iedereen de kans om de knelpunten te bekijken en de bijhorende mogelijke oplossingen te beoordelen. Het is belangrijk om de feedback van iedereen, die de situatie kent, te verzamelen. Lokale kennis is hiervoor zeer waardevol. We maken een opdeling tussen locaties waar we op korte termijn een kwaliteitssprong kunnen maken zonder grote infrastructurele ingrepen en de grotere werken die later volgen”, verduidelijkt gedeputeerde Luk Lemmens.

Na de infomarkten gaat het studiebureau opnieuw aan de slag met de feedback. Eens deze verwerkt, koppelt de provincie Antwerpen de voorstellen terug naar de betrokken collegebesturen, die de uiteindelijke eindbeslissing heeft.

Alle informatie over de infomarkten vind je op www.fietssnelwegen.be