“De fietsostrade Herentals-Balen loopt door drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen. In oktober vorig jaar startte de provincie Antwerpen met de aanleg van de fietsweg tussen Heistraat in Geel en Merelstraat in Mol. Hiermee komt de teller op 8 gerealiseerde kilometer van de in totaal 36 kilometer te staan. Het totale kostenplaatje van de fietsostrade F105 Herentals-Balen bedraagt meer dan 30 miljoen euro, waarvan 9 miljoen euro gereserveerd is voor twee fietstunnels en negen fietsbruggen. De kostprijs van deze aanleg bedraagt 3 miljoen euro”, verduidelijkt Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit. “Ook op dit nieuwe stuk fiets je over een 3,5 meter brede en verlichte fietsweg."
Voor de veiligheid werd een randmarkering aangebracht om bermongevallen te voorkomen. Deze is belangrijk om de scheiding tussen de berm het fietspad duidelijk te maken. De dot-markering helpt fietsers om de rand van de fietsostrade te zien en te voelen omdat ze hobbelt als je er over fietst en reflecterend is in het schemer of duister.
“We zijn als stadsbestuur heel blij met de opening van dit stukje fietsostrade tussen de Heistraat en Merelstraat. Dit is het tweede stukje van de fietsostrade F105 Herentals – Leopoldsburg op het grondgebied van Geel. Het zal een enorme meerwaarde zijn voor mensen die elke dag met de fiets willen pendelen tussen Geel en Mol. Een extra pluspunt is de nieuwe trage weg die vanaf de fietsostrade naar het speelbos op het militair domein leidt, zo kunnen gezinnen veiliger naar het speelbos fietsen. Ondertussen wordt er in het centrum hard doorgewerkt aan de fietsverbinding tussen Heistraat en Technische Schoolstraat. In een laatste fase wordt het deel tussen Rauwelkoven en Technische Schoolstraat aangepakt”, aldus Marlon Pareijn, schepen mobiliteit stad Geel.
“Wij trekken de kaart van de fietser, onze eerste beleidsdoelstelling geeft aan dat fietsen nu en in de toekomst zeker in de kijker moet staan. Door de aanleg van de fietsostrade worden snelle verbindingen meer realiteit. De intentie is natuurlijk het volledige netwerk hierop aan te sluiten en zo een veilige en toegankelijke ader voor de fietsgebruiker te creëren”, vult Andreas Verbeke, schepen voor mobiliteit gemeente Mol, aan.